RET zat financieel klem met de Maasvlakte-ferry

13 October 2021, 16:25 uur
Rotterdam & Regio
mainImage

De combinatie met de metrolijn, de hogere flexibiliteit van looptijd en de prijs-kwaliteitverhouding zijn doorslaggevend geweest voor de keuze van EBS voor het personenvervoer op maat naar de Maasvlakte in plaats van de lijnferry van de RET. Dat heeft mobiliteitswethouder Bokhove vandaag aan de gemeenteraad laten weten. Wel heeft ze haar bereidheid uitgesproken om een alternatief te vinden voor toeristisch vervoer over water vanaf Hoek van Holland.

De RET kon het ferryvervoer bedrijfseconomisch alleen voortzetten met een verlaagd aantal dienstregelinguren en een substantiële tariefsverhoging voor de reiziger. En ook alleen als de kosten met betrekking tot onderhoud van het schip, milieumaatregelen, brandstofprijs en afwijking van de dienstregeling door de opdrachtgevers zouden worden overgenomen. Bovendien zou dit alternatief slechts aangeboden kunnen worden tot aan de geplande opening van de Blankenburgverbinding, uiterlijk in 2024.